W czasie omawiania projektu budżetu na 2010 rok burmistrz Tadeusz Pawłowski apelował do radnych: "Mamy dużą i jedyną szansę uzyskania dofinansowania w kwocie około 7.202 tys. zł projektu o wartości około 17.700 tys. zł ze środków Unii Europejskiej. Planujemy wykonać to zadanie do końca 2011 roku. Wniosek preselekcyjny został pozytywnie zweryfikowany i ma szansę na dofinansowanie. Realizacja projektu, oprócz poprawy komunikacji po stronie wschodniej Rawicza, umożliwi skomunikowanie terenów przewidzianych pod rozwój przemysłu oraz tych terenów, które mają mieć wkrótce uchwalony miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego na obszarze około 45 ha przeznaczonych pod rozwój przemysłu i koncentracji usług. Zadanie zostało wprowadzone do budżetu w 2007 roku bez sprzeciwu radnych. W roku 2009 za wykonane prace projektowe zapłacimy kwotę około 370 tys. zł. Stąd moje zdziwienie, dlaczego radni nie chcą dopuścić do ostatecznej weryfikacji naszego wniosku o środki unijne? Moim zdaniem, to duża nieodpowiedzialność!".
Wysoka Rado. Szanowni Goście.
W ustawowym terminie przedłożyłem Radzie Miejskiej projekt budżetu na 2010 rok. Do projektu dołączyłem informacje, które umożliwiły państwu zapoznanie się z zaplanowanymi do wykonania zadaniami.
Projekt budżetu został szczegółowo omówiony przez panią Skarbnik na posiedzeniach wszystkich komisji Rady. Za co, Jej składam ogromne podziękowanie. Na posiedzeniach niektórych komisji rady miałem okazję udzielać odpowiedzi na zadawane przez państwa pytania. Wyjaśnień udzielali także naczelnicy wydziałów urzędu miejskiego oraz kierownicy niektórych jednostek organizacyjnych gminy.
Planuję, że w 2010 roku dochody budżetu wyniosą 64.172 tys. zł i zgodnie z zapisami ustawy o finansach publicznych składać się będą z dochodów bieżących w wysokości około 57.791 tys. zł oraz dochodów majątkowych w kwocie 6.381 tys. zł.
Z budżetu państwa planujemy uzyskać dochody w formie dotacji celowych w kwocie około 9.151 tys. zł. Dotacje zostały zaplanowane na realizację zadań zleconych przez administrację rządową w kwocie około 8.540 tys. zł. Dotacje celowe w kwocie około 611 tys. zł stanowić będą źródło dofinansowania zaplanowanych do realizacji zadań własnych gminy.
Z budżetu państwa Gmina otrzyma subwencje ogólne w kwocie około 16.495 tys. zł, z czego cześć oświatowa subwencji ogólnej wyniesie 14.956 tys. zł. W 2010 roku część oświatowa subwencji ogólnej w stosunku do roku 2009 wzrośnie o około 4,8%.
Ostateczna kwota dotacji celowych oraz subwencji ogólnej dla gminy z budżetu państwa zostanie ustalona po podjęciu przez sejm uchwały w sprawie budżetu państwa na 2010 rok.
Bezpośredni wpływ na realizację zadań statutowych gminy ma wysokość zaplanowanych dochodów własnych. W tej grupie dochodów największy udział mają dochody uzyskane z tytułu poboru przez gminę podatku od nieruchomości oraz udziały gminy w podatkach stanowiących dochody budżetu państwa, tj. w podatku PIT i CIT. Udział ten w stosunku do zaplanowanych dochodów bieżących ogółem wynosił będzie odpowiednio 34% i 42% .
Do projektu budżetu przyjęto dochody z tytułu udziału gminy w podatku PIT w kwocie około 12.989 tys. zł. W 2009 roku do projektu budżetu z tego samego tytułu przyjęto dochody w kwocie 13.990 tys. zł. Jak wynika z przedstawionych liczb, w okresie rok do roku, nastąpił spadek tych dochodów o około 1 mln zł.
Przypomnę, że w 2009 roku, w stosunku do przedstawionego szacunku przez Ministra Finansów, zmniejszono nam dochody o kwotę 2.014.473 zł w stosunku do planu. Mam nadzieję, że zaplanowane dochody z tytułu udziału gminy w podatku PIT na 2009 rok zostaną wykonane.
Z tytułu podatku od nieruchomości planujemy uzyskać dochody w kwocie około 10.850 tys. zł. Nie podwyższenie przez radnych stawek podatku od nieruchomości na 2010 rok oraz ustalenie ich wysokości na poziomie niższym od zaproponowanych przez Ministerstwo Finansów skutkować będzie rezygnacją przez Radę dochodów w kwocie około 2.033 tys. zł.
W roku 2010 planujemy uzyskać niższe od zaplanowanych na rok 2009 dochody z tytułu sprzedaży mienia gminy o koło 518 tys. zł. W 2010 roku planujemy sprzedać nieruchomości położone w Rawiczu przy ul. Dzieciuchowicza pod budowę 22 garaży, nieruchomości położone przy ul. Kmicica oraz działkę w rejonie osiedla Westerplatte i Wały Jarosława Dąbrowskiego. Planujemy także sprzedać nieruchomości w Sarnowie, we wsi Sierakowo, Dębno Polskie i Masłowie. Tak, jak w roku 2009, będziemy typować i sprzedawać lokale mieszkalne przede wszystkim na rzecz ich najemców.
Planujemy, że wydatki budżetu gminy w 2010 roku wyniosą 87.694 tys. zł, z czego wydatki bieżące 53.587 tys. zł natomiast wydatki majątkowe 34.107 tys. zł.
Bieżące koszty funkcjonowania wszystkich gminnych jednostek budżetowych wyniosą 39.622 tys. zł. Na wypłatę wynagrodzeń i pochodnych jednostki zaplanowały wydać kwotę 27.494 tys. zł, które zostaną wypłacone przede wszystkim w jednostkach oświatowych i będzie to kwota około 18.736 tys. zł. Poza wypłatą wynagrodzeń jednostki realizować będą zadania statutowe, a na ich wykonanie zaplanowały ponieść wydatki w kwocie 12.128 tys. zł.
W roku przyszłym na realizację zadań własnych gmina planuje udzielić różnym podmiotom dotacje na zadania bieżące w kwocie 3.420 tys. zł. W 2009 roku gmina udzieli dotacji w kwocie 3.149 tys. zł.
Planujemy przekazać niepublicznym jednostkom systemu oświaty dotacje w kwocie 1.067 tys. zł. W stosunku do roku 2009 kwota dotacji wzrosła o około 179%. Wzrost kwoty dotacji spowodowany jest powstaniem nowych niepublicznych przedszkoli, które zgodnie z ustawą o systemie oświaty mogą ubiegać się o dofinansowanie kosztów utrzymania dziecka w wysokości nie niższej niż 75% ustalonych w budżecie gminy wydatków bieżących ponoszonych w przedszkolach publicznych. Kwota dotacji została ustalona na podstawie zgłoszonych wniosków określających prawdopodobną liczbę dzieci, jakie będą uczęszczały do tych placówek w roku 2010.
Stowarzyszenia kultury fizycznej otrzymają dotacje w kwocie 477 tys. zł. Stowarzyszenia będą realizowały zadania własne gminy w zakresie rozwoju sportu masowego wśród dzieci i młodzieży oraz działań określonych w ustawie o sporcie kwalifikowanym. Jak co roku, dotacje zostaną udzielone po rozstrzygnięciu postępowań konkursowych. Planujemy, że pierwsze umowy na realizację tych zadań zostaną podpisane w styczniu 2010 roku.
Po raz pierwszy z budżetu gminy będą udzielone dotacje na wykonanie prac restauratorskich, konserwatorskich i budowlanych w zabytkowych obiektach położonych na terenie gminy. Przewiduję na to zadanie 100 tys. zł.
Jak co roku zostaną udzielone dotacje na wsparcie osób najuboższych oraz różnych innych działań określonych w ustawie o pomocy społecznej. Na ten cel planujemy wydać kwotę 28.000 zł.
Samorządowe instytucje kultury otrzymają z budżetu gminy dotacje w kwocie 1.709 tys. zł. Na podstawie podpisanego porozumienia ze Starostwem Powiatowym w Rawiczu Rawicka Bibliotek Publiczna realizować będzie zadania w zakresie biblioteki powiatowej, a na ten cel starostwo planuje przekazać dotację w kwocie 40 tys. zł. W stosunku do roku 2009, kwota udzielonej bibliotece dotacji przez starostwo, będzie taka sama.
Na wypłatę świadczeń na rzecz osób fizycznych Gmina planuje wydać kwotę 10.083 tys. zł. Zostaną wypłacone świadczenia wynikające z przepisów ustawy o bezpieczeństwie i higienie pracy, dodatki mieszkaniowe, dodatki wiejskie dla nauczycieli, diety dla radnych, świadczenia społeczne oraz stypendia dla uczniów. Planujemy także wypłacić świadczenia przeznaczone na pomoc zdrowotną dla nauczycieli.
Przedszkole Nr 1 w Rawiczu będzie kontynuowało realizację projektu pn. „Mały odkrywca i zaginiona wyspa”. Projekt został dofinansowany ze środków Unii Europejskiej, w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Na obsługę długu zaplanowaliśmy wydatki w kwocie 534 tys. zł. Środki finansowe zostaną wykorzystane jedynie w przypadku zaciągnięcia kredytu na sfinansowanie zaplanowanego deficytu gminy.
Na wykonanie zaplanowanych w przyszłorocznym budżecie zadań inwestycyjnych zaplanowałem środki finansowe w kwocie 34.107 tys. zł. W stosunku do zaplanowanych wydatków ogółem stanowią one około 39% przyszłorocznego budżetu.
W ramach zadań inwestycyjnych będziemy kontynuować rozpoczętą w roku 2009 budowę kanalizacji sanitarnej i deszczowej we wsi Masłowo i Szymanowo. Prace przebiegają zgodnie z ustalonym harmonogramem finansowo-rzeczowym, a wydatki, jakie planujemy ponieść w 2010 roku wyniosą około 6.466 tys. zł. W latach 2009 do 2011 koszty realizacji projektu zostaną dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w kwocie około 4.852 tys. zł. Kwota dofinansowania stanowi około 53% całkowitych kosztów realizowanej inwestycji.
W roku przyszłym rozpoczniemy prace budowlane związane z kolejnym projektem realizowanym przez Gminę pn.: „Kształtowanie centrów wsi wraz z zagospodarowaniem terenów w Zielonej Wsi i Słupi Kapitulnej”. W roku 2009 zleciliśmy wykonanie prac projektowych, które zostaną zakończone w roku 2010. Planujemy przeprowadzić remont świetlicy w Słupi kapitulnej, zakupić brakujące wyposażenie oraz urządzić plac zabaw. W Zielonej Wsi planujemy wykonać między innymi remont świetlicy oraz zakupić brakujące wyposażenie. Całkowity koszt realizacji obu przedsięwzięć wyniesie około 1.204 tys. zł. Zdanie zostanie wykonane w 2010 roku. Na podstawie podpisanej umowy projekt został dofinansowany ze środków Unii Europejskiej, w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 w kwocie około 493 tys. zł.
W tej kadencji mamy szansę rozpocząć, moim zdaniem, najważniejsze zadanie, którym będzie budowa wschodniej obwodnicy Rawicza. Planowany koszt wykonania tego zadania wyniesie około 17.700 tys. zł. Zadanie zostało wprowadzone do budżetu i Wieloletniego Programu Inwestycyjnego w roku 2009 z uwagi na możliwość jego dofinansowania ze środków Unii Europejskiej w kwocie około 7.200 tys. zł w ramach Wojewódzkiego Regionalnego Programu Operacyjnego. Dofinansowanie stanowić będzie około 41% zaplanowanych kosztów realizacji tego zadania. Złożony przez gminę wniosek preselekcyjny uzyskał wstępną gwarancję dofinansowania. Wniosek zostanie złożony do Urzędu Marszałkowskiego do 30 grudnia tego roku. Do złożonego wniosku zobowiązany jestem dołączyć projekt budżetu na 2010 rok, w którym wskażę zaplanowane środki własne na jego realizację.
Zgodnie z wykonanym planem wschodnia obwodnica zostanie wybudowana w rejonie od ulicy Kamińskiego, przez ul. 1000-lecia, ul. Armii Krajowej, przetnie ul. Ceglaną i Kamienistą, łącznie na długości 2,1 km. Zaplanowano także wybudowanie dwóch rond umożliwiających bezkolizyjne włączenie istniejących i planowanych ulic. Zadanie będzie realizowane wyłącznie w przypadku, kiedy projekt zostanie zamieszczony na wykazie podmiotów, które uzyskają dofinansowanie ze środków unijnych. W przypadku, kiedy projekt nie uzyska dofinansowania będę wnioskował o wykreślenie tego zadania z budżetu i umniejszenie zaplanowanego zadłużenia gminy o kwotę 10.128 tys. zł.
Jednocześnie pragnę przypomnieć, że wykreślenie tego zadania z budżetu na 2010 rok, pozbawi Gminę szans na uzyskanie dofinansowania w tym rozdaniu, a drugiego naboru wniosków o środki unijne w planach Urzędu Marszałkowskiego się nie przewiduje.
Trzy największe zaproponowane przeze mnie zadania do przyszłorocznego budżetu mogą łącznie kosztować około 17.798 zł. Pozostałe zadania inwestycyjne realizować będziemy w zakresie:
- budowy infrastruktury kanalizacyjnej i wodociągowej na terenach wiejskich – 4.763 tys. zł,
- modernizacji centrów wsi Słupia Kapitulna i Zielona Wieś – koszty niekwalifikowane projektu – 50 tys. zł,
- rewitalizacji terenów powojskowych – 100 tys. zł,
- modernizacji i budowy dróg - 9.933 tys. zł,
- wykupu gruntów na poszerzenie zasobów gminy - 10 tys. zł
- gospodarki ściekowej - 150 tys. zł,
- udziale Gminy w spółce prowadzącej gospodarkę odpadami – 915 tys. zł ,
- budowie oświetlenia – 44 tys. zł ,
- modernizacji świetlic wiejskich – 11 tys. zł,
- ochronie dziedzictwa kulturowego Rynku i Plant Starego Miasta Rawicza w kwocie 250 tys. zł.
Na wniosek radnych – w autopoprawce wprowadziłem do budżetu zadanie, które umożliwi usunięcie bariery dostępu osobom niepełnosprawnych do budynku Domu Kultury w Rawiczu. Na podstawie szacunku ustalono, że koszt zakupu i montażu windy w obiekcie wyniesie około 83 tys. zł. Wprowadzenie tego zadania było możliwe poprzez umniejszenie zaplanowanej kwoty dotacji dla Domu Kultury na działalność bieżącą o 83 tys. zł. Przy podziale nadwyżki budżetowej za 2009 rok będę wnioskował o zwiększenie kwoty dotacji dla Domu Kultury o tę samą kwotę.
Planujemy, że w 2010 roku deficyt budżetu gminy - czyli różnica pomiędzy zaplanowanymi dochodami i wydatkami wyniesie 23.522 tys. zł. W celu zrównoważenia budżetu planujemy zaciągnąć pożyczki i kredyty w kwocie 23.882 tys. zł, i spłacić zobowiązania w kwocie 360 tys. zł. Spłata zobowiązań wynika z zawartych umów lub projektów harmonogramów spłat pożyczek, które zaplanowaliśmy wcześniej.
Zaciągnięte pożyczki będą stanowiły wyłącznie źródła sfinansowania zaplanowanych do wykonania wydatków majątkowych.
Uważam, że przyrost majątku w przypadku braku wolnych własnych środków finansowych może nastąpić jedynie przez realizację programów, które mają szanse uzyskania dofinansowania ze środków unii europejskiej lub są wynikiem zobowiązań Gminy nałożonych przez instytucje kontrolne. Wymuszanie przez radnych wydatków na zadania finansowane z kredytów, a które są możliwe do zrealizowania w późniejszym czasie uważam za dużą nieroztropność.
Na koniec 2009 roku rzeczywista kwota zadłużenia Gminy Rawicz wynosić będzie 1.161.032 zł. Procentowy stosunek zobowiązań do zaplanowanych dochodów na 2010 rok wyniesie około 5,68% (max ustawowa wielkość zadłużenia wynosi do 60%). Procentowy stosunek spłat zobowiązań w trakcie roku w stosunku do dochodów 2010 roku wyniesie około 0,7%.
W 2010 roku, zgodnie z podpisanymi umowami, otrzymamy z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu pożyczki na:
1. dofinansowanie kosztów budowy kanalizacji sanitarnej i deszczowej we wsi Masłowo i Szymanowo, w kwocie 2.736.878 zł;
2. modernizację układu odpylania w kotłowni rejonowej położonej w Rawiczu przy ul. Fiołkowej w kwocie 110.000 zł.
Przedstawiona wysokość zadłużenia na 2010 rok ulegnie zmianie.
18 grudnia 2009 roku podpisałem umowę o przyznaniu gminie pomocy w kwocie 3.957.243 zł na budowę kanalizacji sanitarnej, deszczowej i sieci wodociągowej w Dębnie Polskim. Projekt zostanie dofinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich.
Do projektu budżetu przyjęto, że w 2010 roku zadanie zostanie sfinansowane z kredytu w kwocie 3.900 tys. zł, a nie z innych źródeł. Ostateczne koszty inwestycji oraz źródła sfinansowania wydatków zostaną ustalone po przeprowadzeniu przetargu na jej wykonanie.
Nowa ustawa o finansach publicznych nakłada na mnie obowiązek szczególnej dbałości o poziom zadłużenia gminy. Z tego powodu nie podejmę żadnych niepotrzebnych działań, które w sposób nieracjonalny spowodować mogą niepotrzebne zadłużanie gminy.
Nowa ustawa o finansach publicznych w art. 242 narzuca, że „…organ stanowiący nie może uchwalić budżetu, w którym planowane wydatki bieżące są wyższe niż planowane dochody bieżące powiększone o nadwyżkę budżetową z lat ubiegłych i wolne środki finansowe. Natomiast na koniec roku budżetowego wykonane wydatki bieżące nie mogą być wyższe niż wykonane dochody bieżące powiększone o nadwyżkę budżetu z lat ubiegłych i wolne środki finansowe...”
Powyższa zasada będzie obowiązywała do konstrukcji budżetu za rok 2011. Dlatego szczególna dbałość o wysokość długu nie ma nic wspólnego z jakąkolwiek działalnością polityczną. Wręcz przeciwnie. Nakłada na mnie, jak i na przyszłych włodarzy miasta obowiązek stałej analizy poziomu dochodów i wydatków bieżących.
W 2010 roku według wskazanej zasady wysokość dochodów bieżących wyniesie 57.791 tys. zł natomiast wydatki bieżące 53.670 tys. zł. Jak widać, wolnych środków inwestycyjnych w tym roku mamy tylko cztery miliony.
Zapoznałem się ze wszystkimi wnioskami zgłoszonymi przez radnych do przedłożonego przeze mnie projektu budżetu na 2010 rok. Większa część propozycji może zostać wprowadzona do budżetu w 2010 roku, w przypadku uzyskania nadwyżki budżetowej za 2009 rok. Natomiast jestem zaniepokojony wnioskami radnych o wykreślenie z budżetu zadania pn. „budowa wschodniej obwodnicy Rawicza”. Mamy dużą i jedyną szansę uzyskania dofinansowania w kwocie około 7.202 tys. zł projektu o wartości około 17.700 tys. zł ze środków Unii Europejskiej. Planujemy wykonać to zadanie do końca 2011 roku. Wniosek preselekcyjny został pozytywnie zweryfikowany i ma szansę na dofinansowanie. Realizacja projektu, oprócz poprawy komunikacji po stronie wschodniej Rawicza, umożliwi skomunikowanie terenów przewidzianych pod rozwój przemysłu oraz tych terenów, które mają mieć wkrótce uchwalony miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego na obszarze około 45 ha przeznaczonych pod rozwój przemysłu i koncentracji usług. Zadanie zostało wprowadzone do budżetu w 2007 roku bez sprzeciwu radnych. W roku 2009 za wykonane prace projektowe zapłacimy kwotę około 370 tys. zł.
Stąd moje zdziwienie, dlaczego radni nie chcą dopuścić do ostatecznej weryfikacji naszego wniosku o środki unijne? Moim zdaniem, to duża nieodpowiedzialność! Przypominam wcześniejszą decyzję, że zadanie będzie realizowane wyłącznie w przypadku uzyskania dofinansowania tego projektu. Realizacja inwestycji to możliwość dania szansy przedsiębiorcom do zatrudnienia mieszkańców gminy. Z tego tytułu możemy uzyskać pewne dochody, np.: z tytułu podatku PIT i CIT. To możliwości na poprawę kondycji finansowej przedsiębiorców działających w sferze drogowej. Czyż nie o tym właśnie tylko mówicie? Czas to zrealizować!
Ewentualne udane zakończenie tej inwestycji, to skarb dla rozwoju naszej gminy. A nastąpi to dopiero najwcześniej pod koniec 2011 roku. Splendor i tak spadnie na kierujących wtedy Gminą. Więc dzisiaj wzywam tych radnych, którzy myśląc o swoich notowaniach, rozdają pieniądze samorządowe na zadania o charakterze socjalnym. Jeśli już nie chcecie pomóc, przestańcie przeszkadzać, aby szansy na utworzenie terenów prorozwojowych Gmina nie straciła.
Moim zdaniem nie ma ekonomicznego uzasadnienia propozycja radnych polegająca na wykreśleniu tego zadania, a w jego miejsce wprowadzenie zadań o charakterze socjalnym. Nie można zwiększać deficytu gminy na zaspokojenie potrzeb socjalnych. Należy poszukiwać innych, może niepopularnych rozwiązań, aby ograniczać wydatki bieżące. Z tego powodu jeszcze raz proszę o pozostawienie w budżecie tego zadania, a w przypadku, kiedy nasz projekt nie zostanie pozytywnie zweryfikowany, będę - z żalem - wnioskował o jego wykreślenie.
Na etapie planowania nie przewidziałem środków finansowych na rozbudowę krytej pływalni w Rawiczu. Po wykonaniu prac remontowych znacznie wzrosło zainteresowanie mieszkańców Rawicza z korzystania z basenu. Wykonanie sauny spowoduje konieczność rozbudowy zaplecza socjalnego basenu. Nie znam kosztów wykonania tych prac, tym bardziej, że musiałaby nastąpić poważna ingerencja w konstrukcję budynku. Na posiedzeniach komisji rady przedstawiano prawdopodobne koszty, które wahały się od 300 do 750 tys. zł. Z tego powodu, że jest to zadanie o charakterze socjalnym, w sytuacji, gdy trzeba podjąć kosztowne decyzje prorozwojowe, nie zostało wprowadzone do projektu budżetu na 2010 rok.
Zwracam się także do radnych, którzy wnioskują o skreślenie w budżecie na 2010 r. przebudowy ulicy Konopnickiej, by z tego pomysłu zrezygnowali. W listopadzie 2007 r. Wielkopolski Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska w Poznaniu stwierdził, że na oczyszczalni ścieków przekraczane są w okresie wzmożonych opadów deszczu dopuszczalne ilości ścieków, co świadczy o dopływie na oczyszczalnię nie tylko ścieków komunalnych, ale również dużych ilości wód opadowych.
Odpowiadając na to pismo, informowałem WIOŚ, że na terenie miasta Rawicza do tej pory istnieją stare odcinki kanalizacji ogólnospławnej, która obecnie powinna spełniać jedynie rolę kanalizacji sanitarnej. W związku z powyższym dotrzymanie parametrów ilościowych zrzucanych ścieków będzie możliwe po wybudowaniu wzdłuż starej kanalizacji ogólnospławnej nowej sieci deszczowej, do której będzie można przełączyć istniejące przyłącza deszczowe.
W połowie grudnia br. Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska wystąpił z ponownym pismem w tej sprawie. WIOŚ oczekuje, że zgłaszany problem zostanie potraktowany jako jeden z priorytetowych w zadaniach gminy. Informuję, że WIOŚ ma instrumenty, które może użyć by Gmina potraktowała priorytetowo rozdzielanie kanalizacji ogólnospławnej. Lepiej byśmy to zrobili z własnej inicjatywy, aniżeli po użyciu instrumentów, które mogą przekroczyć wartość inwestycji.
W celu poprawy sytuacji z odprowadzaniem ścieków deszczowych w 2009 r. przygotowaliśmy przebudowę ulicy Konopnickiej, gdzie oprócz wymiany nawierzchni zaplanowaliśmy wspólnie z Zakładem Wodociągów i Kanalizacji wymianę przyłączy wodociągowych oraz właśnie wybudowanie na całym odcinku nowej nitki kanalizacji deszczowej. Przypominam także, że jest to ulica, którą dostaliśmy w spadku od powiatu. A były wcześniej ustalenia, że będziemy ją przebudowywać wspólnie.
Kontynuacją rozwiązywania tego problemu będzie przyjęcie do realizacji w 2011 roku kolejnej z uliczek w centrum miasta. W kolejce są ulice: Królowej Jadwigi, Staszica i Bobrowskiego.
W budżecie 2010 r. ująłem środki na zrobienie porządku drogowego wokół Szkoły Podstawowej Nr 4. W tym roku uporaliśmy się, choć nie bez problemów niezawinionych wcale przez Gminę, z obiektami na terenie samej placówki. Także Rawicka Spółdzielnia Mieszkaniowa poprawiła osiedlową ulicę Wołodyjowskiego, przyległą do terenu szkoły. Warto więc wykonać prace wokół terenu szkoły polegające na wybudowaniu parkingu oraz przebudowaniu chodnika od frontu szkoły. Inwestycja prowadzona w oparciu o spec ustawę o drogach umożliwi wreszcie ostateczne uregulowanie stanu gruntów wokół szkoły, a przy okazji także stanu gruntów pod drogę pomiędzy setką garaży na jej zapleczu, które obecnie nie posiadają dostępu do drogi publicznej.
Na zakończenie apeluję do radnych, aby powstrzymali się przed chaotycznym upychaniem w budżecie kolejnych wydatków socjalnych. Przez ostatnie trzy lata z własnych, potencjalnych możliwości inwestycyjnych budżetu Gminy Rawicz, sięgających od 10 do 15 mln rocznie, stopniały one do 4 milionów w 2010 roku. Przyrost niektórych z tych wydatków socjalnych jest niezależny od Gminy. Ale są też i takie nowe, stałe wydatki, które świadomie, bądź nieświadomie spowodowali przez ostatnie trzy lata sami radni (przedszkola, boiska sportowe, urządzenia placów zabaw).
Nie twierdzę, że to jest złe. Ale z drugiej zaś strony, nie znalazły uznania większości radnych moje starania o zahamowanie narastających ubytków w finansach na inwestycje przy pomocy instrumentów, których radni, zresztą uchybiając przepisom, nie chcą wykorzystać.
Przedstawiony radnym budżet na 2010 rok zapewnia wszystkim podmiotom samorządowym i korzystającym z dotacji gminnych sprawne funkcjonowanie w nadchodzącym roku. I po raz pierwszy od trzech lat, oprócz rozwiązywania bieżących problemów infrastrukturalnych, na zdrowych zasadach pozwala zainwestować w przyszłość Gminy.
Proszę o podjęcie uchwały o przyjęciu budżetu dla Gminy Rawicz na 2010 rok.
Tadeusz Pawłowski
Burmistrz
Gminy Rawicz
Po wystąpieniach przewodniczących komisji rady, burmistrz omówił zgłoszone na tych komisjach wnioski.
Get the Flash Player to see this player.
W imieniu radnych klubów opozycyjnych wystąpił Grzegorz Kubik, który zażądał wykreślenia wschodniej obwodnicy Rawicza, przebudowy ulicy Konopnickiej, wpisania do budżetu budowy ulic od ul. 1000-lecia, przez ul. Armii Krajowej i ul. Ceglaną do ulicy Sarnowskiej oraz wybudowanie SPA na basenie i podnośnika dla osób niepełnosprawnych w Domu Kultury.
Ani wystąpienie programowe burmistrza w sprawie budżetu na 2010 rok, ani przedstawiona prezentacja nie wpłynęły na przyjęte wcześniej przez opozycję ustalenia.
Dobry dla Gminy Rawicz budżet burmistrza został przez opozycję zmieniony na gorszy.