Sprawy omówione przez burmistrza na spotkaniu z redaktorami mediów lokalnych:
1. Zmiany w Ewidencji Działalności Gospodarczej.
2. Zmiany warunków pierwotnej segregacji odpadów komunalnych.
Uwaga Przedsiębiorcy!
Zaświadczenie o wpisie do Ewidencji Działalności Gospodarczej, wydane przed 1 stycznia 2008 roku, zawierające określenie tej działalności według Polskiej Klasyfikacji Działalności Gospodarczej 2004, jest aktualne tylko do 31 grudnia 2009 r.
Zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007 r. przedsiębiorcy muszą do końca bieżącego roku dostosować dotychczasowe wpisy do nowych wymogów Polskiej Klasyfikacji Działalności Gospodarczej.
Aby dokonać zmiany wpisu należy zgłosić się do Biura Obsługi Klienta z:
- decyzją nadania numeru NIP,
- decyzją nadania numeru REGON,
- dowodem osobistym.
Wpisy i zmiany wpisów do Ewidencji Działalności Gospodarczej są zwolnione z opłat.
Od 1 stycznia 2010 r. planowane jest uruchomienie przez MZO Sp. z o.o. stacji przeładunkowej odpadów w Rawiczu i zmienią się warunki do segregacji pierwotnej odpadów komunalnych.
Zgodnie z Regulaminem utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Rawicz pierwotna segregacja odbywać się powinna na posesji właściciela. W związku z tym nastąpi likwidacja punktów zbiorczych do selektywnej zbiórki odpadów, rozmieszczonych na terenie miasta i gminy Rawicz i dlatego nieruchomości muszą zostać wyposażone w urządzenia do gromadzenia odpadów (w tym do selektywnej zbiórki) zgodnie z zapisami przepisów prawa.
Firmy posiadające stosowne decyzje zezwalające na prowadzenie działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych, na obszarze gminy Rawicz winny wywiązywać się z obowiązków nałożonych w w/w decyzjach.
Obowiązki ciążące na firmach odbierających odpady wynikają zarówno z Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Rawicz uchwalonym Uchwałą Nr XXXVIII/340/06 Rady Miejskiej Gminy Rawicz z dnia 28 czerwca 2006 roku, jak również z Zarządzenia Burmistrza Gminy Rawicz nr 801/06 z dnia 10 listopada 2006 roku w sprawie: wymagań, jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na świadczenie usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych na terenie Gminy Rawicz.
Firmy posiadające zezwolenie na świadczenie usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych muszą być przygotowane do dostarczenia worków foliowych odpowiednio oznakowanych (kolorem właściwym dla danego rodzaju odpadów oraz logo firmy) do wszystkich nieruchomości jednorodzinnych.
Posegregowane odpady gromadzone w dostarczonych workach będą odbierane z terenu nieruchomości jednorodzinnych przez firmę wywozową i dostarczane do stacji przeładunkowej odpadów.
W przypadku nieruchomości wielorodzinnych możliwe jest dostarczenie worka na odpady pozostałe po wysegregowaniu wyłącznie jako rozwiązanie uzupełniające, na wyraźne życzenie właściciela nieruchomości.
Jednocześnie zwracamy uwagę na aktualnie obowiązującą górną stawkę opłat ponoszonych przez właścicieli nieruchomości za odbiór odpadów komunalnych, wynoszącą aktualnie 160 zł brutto za każdy m3 odpadów (Uchwała Nr XII/111/07 Rady Miejskiej Gminy Rawicz z dnia 31 października 2007 roku). W przypadku odpadów zbieranych i odbieranych w sposób selektywny stawka nie może przekroczyć 50% górnej stawki.
Zapis regulaminu uchwalonego przez Radę MGR 28.06.2006 r. o tym, że pierwotna segregacja odbywać się powinna na posesji właściciela, choć obowiązywał już od 1998 r., był dotychczas właściwie martwy, bo nie funkcjonował prawidłowo system odbioru odpadów posegregowanych.
Ponadto, zakupione kilka lat temu przez Gminę pojemniki na odpady segregowane z dotacji udzielonej Gminie przez fundację ochrony środowiska w Warszawie, ustawione w miejscach publicznych na terenie miasta i we wsiach, też nie do końca spełniały zadania. Pojemniki, do których mieszkańcy mogli za darmo wyrzucać szkło, plastiki i papier, dla Gminy darmowe nie były. Co roku Urząd w ramach środków na oczyszczanie miasta płacił firmie wywozowej ok. 80 tys. zł za opróżnianie tych pojemników. Taki system „darmowej” zbiórki odpadów segregowanych nie był ani racjonalny, ani nie zachęcał do oszczędności. Miał w tym okresie przejściowym zwrócić uwagę mieszkańcom na to, że segregowanie odpadów „u źródła” ich powstawania się opłaca. I tak pozostanie po wprowadzeniu nowego systemu od stycznia przyszłego roku. Cena 1 m3 odpadów posegregowanych będzie niższa o ok. połowę od 1 m3 odpadów zmieszanych.
W tym nowym systemie zbierania odpadów wszyscy właściciele nieruchomości będą traktowani na równych zasadach, bo do tej pory tak nie było. Po 1 stycznia właściciele nieruchomości, którzy nie będą chcieli postępować proekologicznie i nie będą segregować odpadów na terenie swej posesji, zapłacą za to z własnej kieszeni.
Z pewnością jeszcze przez jakiś czas problemem dla władz samorządowych będą przyrodzone skłonności rodaków do omijania prawa i pozbywania się śmieci w sposób nielegalny, ale w tym przypadku, oprócz mądrych przepisów, potrzebny jest jeszcze sprawny system egzekwowania prawa.